Weleens last van een overbelaste of slecht functionerende webshop? Daar weten wij raad mee!

Weleens last van een overbelaste of slecht functionerende webshop? Daar weten wij raad mee!

Een webshop die vanwege grote drukte niet meer functioneert, is voor zowel de bezoeker als de webshop-beheerder een enorme frustratie. Veel webshop beheerders lopen rond cruciale dagen, zoals Black Friday of Kerst omzet mis vanwege webshop problemen. Eigenlijk is de oplossing vrij simpel, aldus Nando Lutgerink, Cloud Infrastructure Architect bij onepoint!  

Ik neem je even mee naar afgelopen november, naar Black Friday. Ik was van plan om een Ipad te bestellen bij een online webshop. Tijdens het winkelen reageerde de site niet, waardoor ik, als serieuze koper, al af wilde haken. Uiteindelijk vond ik het artikel dat ik zou gaan bestellen en stopte ik dit in mijn winkelmandje om af te rekenen. Na het invullen van mijn gegevens druk ik op verzenden. Tot mijn grote ergernis verscheen er een witte pagina. Geduldig als ik ben, ga ik nog een keer de bestelprocedure door. Weer een witte pagina. Deze procedure heeft zich nog twee keer herhaald, totdat ik zag “bestelling is succesvol afgerond”. Yes, eindelijk gelukt. De bestelling was netjes afgeschreven van mijn rekening. Doorgaans verwacht ik met een bestelling een bevestigingsmail. Mijn ongeduldigheid speelde weer op, maar tevergeefs na dertig keer mijn mail refreshen geen bevestigingsmail. Om er zeker van te zijn dat mijn bestelling goed is doorgekomen besluit ik die vrijdag avond de klantenservice op te bellen. Een automatisch bandje vertelt dat de klantenservice is gesloten en dat ik vanaf maandag weer contact op kan nemen.

Inmiddels was het maandag ochtend en had ik eindelijk een medewerker van de klantenservice aan de telefoon. Na een aantal verontschuldigingen over problemen met de website gaf zij aan dat mijn bestelling goed was doorgekomen. De bevestigingsmail kon ik helaas naar fluiten, aangezien de medewerker aan gaf dat “de servers overbelast waren en de applicatie niet meer optimaal functioneerde”.

Het is dinsdagochtend en ik rijd in de auto naar kantoor. Tot mijn grote verbazing krijg ik een telefoontje van de leverancier die zich afvroeg of de bestelling wel goed is gegaan. Je voelt hem misschien al aankomen, maar de beste man had vier artikelen voor mij klaarliggen, waarvan er één was betaald en nog drie afgerekend moesten worden. Ik leg hem dan ook vriendelijk uit dat de reden van dit misverstand ligt aan het functioneren van de webshop. De beste man reageerde nogal kribbig met een reactie dat hij nu drie, door mij gereserveerde IPad’s, niet heeft kunnen verkopen. Enorm vervelend natuurlijk, maar toch ga ik niet vier IPad’s afrekenen. Enfin, wij raken in gesprek over het fenomeen “Black Friday”. De leverancier vertelt vervolgens dat de webshop het eigenlijk altijd hartstikke goed doet, maar met excessen, zoals: Black Friday, Sinterklaas, Kerst en Cyber Monday “kon de webshop het soms niet aan”. Dit triggerde mij natuurlijk omdat ik voor deze beste man wel een oplossing zou weten.

Door gebruik te maken van de juiste technologieën kunnen wij het serverpark op een dusdanige manier schalen dat de gebruiker altijd makkelijk en soepel door de webshop kan surfen. Hierdoor geeft de applicatie altijd automatisch de artikelen weer, die op dat moment daadwerkelijk beschikbaar zijn voor de bezoeker. Een volgende Black Friday zal deze leverancier geen problemen meer ervaren met een overbelaste webshop en niet achterblijven met ‘restartikelen’. Daarnaast zorgen we ervoor dat er op vaste tijden genoeg Resources beschikbaar zijn. Inmiddels hebben wij bij deze organisatie de betreffende applicatie ondergebracht bij Amazon Web Services en kunnen zij zich nu verder focussen op verdere ontwikkeling en de verkoop van hun producten.

Deze leverancier geniet tegenwoordig van de volgende voordelen:

  • Geen grote investeringen meer, maar een maandelijkse fee – In plaats van grote investeringen in datacenters en servers, betaal je alleen wanneer en hoeveel computermiddelen consumeert.
  • Profiteer van enorme schaalvoordelen – Door gebruik te maken van Cloud Computing worden er lagere variabele kosten gerealiseerd. Het gebruik van 100.000 gebruikers in de Cloud wordt geaggregeerd, waardoor aanbieders als AWS grote schaalvoordelen realiseren. Dit vertaalt zich in lagere ‘pay as-you-go’ prijzen.
  • Niet meer gissen naar capaciteit – Elimineer gissen naar capaciteitsbehoeften van de infrastructuur. Wanneer je een capaciteitsbeslissing neemt voordat je een applicatie in gebruikt neemt, kom je vaak terecht op dure, onbenutte resources of een beperkte capaciteit. Met Cloud Computing verdwijnen deze problemen. Je hebt toegang tot de capaciteit die je nodig hebt en daarnaast kan je ieder moment naar wens opschalen.
  • Verhoog snelheid en flexibiliteit – In een Cloud Computing omgeving zijn nieuwe IT-resources slechts een klik verwijderd. Dit betekent dat de duur om deze resources beschikbaar te maken voor ontwikkelaars verkort van weken tot slechts enkele minuten. Dit resulteert in een enorme toename voor de organisatie, omdat de kosten en tijd die het kost om te experimenteren en ontwikkelen aanzienlijk lager zijn.
  • Stop met geld uitgeven aan het draaien en onderhouden van datacenters – Richt je op de projecten die jouw organisatie onderscheiden en niet op de infrastructuur. Met Cloud Computing is er weer ruimte om je te richten op klanten in plaats van servers.
  • Repliceer data wereldwijd binnen enkele minuten – Implementeer applicaties eenvoudig in meerdere regio’s over de hele wereld binnen enkele minuten. De klanten van jouw organisatie krijgen een lagere latentie en een betere ervaring tegen lagere kosten.
Share

Related Posts---