Gamification

Tell me and I will forget. Show me and I may remember. Involve me, and I will unstand – Benjamin Franklin

Ontdek meer

ACTIVE LEARNING INVIRONMENT

Gamification

Al decennialang worden passieve leervormen, zoals luisteren en lezen, toegepast bij kennisoverdracht. Echter bereikt deze vorm van leren niet het gewenste resultaat. Dit is te wijten aan de mate van betrokkenheid bij een trainingsproject of een bewustzijnscampagne. Dure trainingen vragen veel tijd en energie en blijken uiteindelijk weinig resultaat op te leveren. ‘What’s in it for me’ is dan ook een centrale vraag die je moet stellen bij het halen van bedrijfsdoelstellingen.

Gamification biedt hier een oplossing voor. Onepoint past gamification toe, waarbij de focus ligt op het actieve leeraspect. Gamification is een natuurlijke leervorm, waarbij kennis snel wordt opgenomen en doelgericht vaardigheden worden aangeleerd. Om medewerkers of klanten actief te betrekken bij specifieke onderwerpen moeten zij gemotiveerd worden om eigen doelstellingen te behalen. De drijvende kracht achter menselijke motivatie zijn persoonlijke drijfveren. Onepoint biedt trainingen en awarenesscampagnes aan door middel van gamification die gericht zijn op deze menselijke drijfveren:

  • Beleven van een ervaring: Informeren is niet genoeg. In een wereld waarin er steeds meer aan de medewerker wordt gevraagd worden mensen geboeid en meegetrokken in een beleving. Het doel hiervan: het winnen van de permanente strijd om aandacht en het bevorderen van een staat van herinneren en leren.
  • Gebaseerd op creativiteit en verrassing: Deze twee emotionele drijfveren zijn vaak afwezig bij traditionele vormen van trainingen. In een Serious Game, ook wel gamification, ligt de nadruk op een natuurlijke weg om te leren: creativiteit, trial error en verrassing staan hierin centraal. Tijdens het spelen van de game creëren we emoties en plezier.
  • Creëren van meetbare resultaten: Spelers bevinden zich in hun virtuele werkomgeving of een soortgelijke werkomgeving waardoor zij dezelfde reactie geven als in de echte wereld. We kunnen met de game naast kennis ook prestaties meten. Het is belangrijk om de impact van veiligheidsrisico’s te kunnen meten door prestaties van de medewerkers te koppelen met risicovermindering op de geïdentificeerde potentiële dreiging.

BETROKKENHEID

ACTIEVE LEEROMGEVING

OVERAL EN ALTIJD BESCHIKBAAR

MEETBARE RESULTATEN

BEHOUD VAN KENNIS

Contact
Cijfers games

9

Gemiddeld geven de spelers een 9

70000

Al meer dan 70.000 spelers

90

90% van de spelers voltooid de training

Succesvol gamification inzetten?

Door het toepassen van gamification worden bepaalde delen van de hersenen geactiveerd, waardoor mensen actief gestimuleerd worden om na te denken over handelingen die kunnen plaatsvinden binnen een realistische setting. Onepoint werkt in samenwerking met Trixir en Meridion aan realistische games om medewerkers up-to-date te houden over specifieke onderwerpen óf kan gamification naar wens van onze klanten inrichten. Door middel van spelelementen, emotionele drijfveren en speelplezier wordt kennisoverdracht een echte belevenis!

Een succesvolle Serious Game, een game met een educatief doel, begint bij het analyseren van de leerdoelen van jouw organisatie. Samen realiseren we deze leerdoelen en ontwikkelen wij een Serious Game volledig naar wens. Onze ervaren scenarioschrijvers en game ontwikkelaars worden nauw in het proces betrokken zodat er direct impact gemaakt kan worden op jouw klanten of medewerkers.

Waarom werkt onze game?

  • Verhalende storyline: Geeft de behoefte om het einde te weten. Je speelt een rol binnen een bedrijf. Door een speler de rol te geven van een held worden spelers gemotiveerd om de training af te ronden.
  • We hebben gekozen voor een 2D game waarin de speler de held is in een format wat een breed publiek aantrekt. Een 2D setting is voor iedere generatie aantrekkelijk en eenvoudig te begrijpen. Het principe van de games: Maak besluiten en ervaar de consequenties.

  • Terugkoppeling komt na de keuze van de speler: De score, maar ook de feedback informeren de speler, na zijn of haar keuze, wat het juiste antwoord is en waarom dit zo moet zijn. De inhoud staat dus niet los van het onderdeel ‘validatie van vaardigheden’: alles gebeurt op hetzelfde moment. Het is een natuurlijke wijze van leren.

  • Gamification bevordert betrokkenheid door competitie (levels, ranking) en ontdekking (prijzen verzamelen).

  • Geavanceerde statistieken voor diagnose: De statistieken zorgen ervoor dat je afdelingen kan identificeren en per afdeling kan kijken welke thema’s extra zorg vragen. Deze tool vermindert de kosten voor andere trainingsprogramma’s omdat je precies kan zien waar de pijnpunten per afdeling liggen.

  • Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe, innovatieve manier van leren voor jouw medewerkers of klanten dan biedt onepoint met Serious Games een unieke beleving aan. Onze Serious Games kunnen overal en op elk apparaat gespeeld worden.

Welke games bieden wij?

Onepoint heeft onder andere games ontwikkeld om kinderen te ondersteunen in hun genezingsproces en om het on-boarding proces van een organisatie te versnellen. Daarnaast heeft onepoint een Serious Game, Cyber Shield, op de markt gebracht. Deze game helpt jouw medewerkers bewust te maken van de actuele security dreigingen en garandeert gedragsverandering om bedrijfsgevoelige data veilig te houden. De game kan direct worden ingezet en is voor iedereen beschikbaar. Ook de GDPR-challenge game leert medewerkers om te gaan met privacy gevoelige informatie. Hoe ga je om met deze data en hoe handel je in specifieke situaties staat hierin centraal.

Naast deze games maken wij ook gepersonaliseerde games naar de wens van onze klanten. Voor informatie neemt u contact op met onepoint.

Cyber Shield

Onepoint heeft een multilingual security awareness game ontwikkeld om awareness aan te brengen bij iedere medewerker.

GDPR-challenge

Onepoint, Trixir en Meridion hebben hun expertise gebundeld om medewerkers te trainen hoe om te gaan met GDPR.

Serious game ontwikkelen

Een nieuwe serious game ontwikkelen voor je organisatie? Dat kan!