GDPR-challenge

Een serious game om gegevens veilig te houden

Contact

GDPR-challenge

GDPR-challenge serious game

Een datalek kan vrijwel elke organisatie treffen. Bijna iedere week zien we een nieuwsitem voorbij komen over een organisatie waarbij de dataveiligheid is geschonden. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens merkt de stijging op in het aantal datalekken. Zo bleek uit onderzoek dat in 2018 het aantal meldingen ruim verdubbeld is ten opzichte van 2017. Een datalek heeft vaak desastreuze gevolgen voor een organisatie. Het op straat komen te liggen van privacygevoelige informatie kan niet alleen bestraft worden met een boete, maar ook krijgen organisaties te maken met reputatie- en imagoschade.

Een datalek is vrijwel altijd te herleiden naar menselijk handelen. Onepoint, Trixir en Meridion hebben hun expertise gebundeld om medewerkers te trainen hoe om te gaan met de gevaren die op de loer liggen. Hieruit is de serious game GDPR-challenge tot stand gekomen. Gamification biedt een actieve leermethode waarbij spelers daadwerkelijk gemotiveerd zijn én blijven om de training af te ronden. De vrijheid om op een geschikt moment van de dag de game te spelen en daarbij 90% meer informatie te onthouden ten opzichte van passieve vormen van training, maakt gamification een unieke en uiterst geschikte manier voor een volgende stap in databeveiliging.

Cijfers serious games

9

Gemiddeld geven de spelers een 9

70000

Al meer dan 70.000 spelers

90

90% van de spelers voltooid de training

Het verhaal

Een bedreiging verspreidt zich over de hele wereld. Een mysterieuze raad komt bijeen om dit probleem aan te pakken. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven om gegevens te verliezen. Daarom hebben de Data Protection Officers een missie: het werven van de meest geschikte mensen in hun bedrijf.

De manier waarop je op een incident reageerde, bevestigde wat Alex, je D.P.O. dacht; jij bent degene die haar helpt in haar taak. Ze roept je op om de taak te voltooien en onthult de vreselijke waarheid: de dreiging is erger dan iemand dacht.

Wie zit er achter deze wereldwijde aanval? Wat willen deze mensen bereiken? Heb je alle benodigdheden om zo’n dreiging het hoofd te bieden?

Bescherm je bedrijf. Onderzoek het. Verzamel bondgenoten in je zoektocht en leer met het krachtigste instrument ooit: plezier!

Features

Scores

Door middel van een puntensysteem zie je gelijk hoe je voor een missie scoort. Directe feedback geeft inzicht in de consequenties van je acties en je leert waarom je in een bepaalde situatie handelt.

Trofeeën

Alle trofeeën die te verdienen zijn tijdens de game activeren een gevoel van nieuwsgierigheid en daagt de speler uit tijdens het avontuur.

Leaderboard

Daag je collega’s uit en ga voor de winst. Laat de wereld zien hoe goed je handelt in situaties.

Meerdere uitdagingen

Test je kennis, leer en probeer opnieuw!

Level-up

De indeling van de game helpt je progressie te visualiseren en maakt het een uitdaging om jezelf te verbeteren.

Uitdaging

De game is zo ingedeeld dat de levels steeds uitdagender worden. “Train yourself to let go of everything you fear to lose.” – Yoda.

Flexibele GDPR training

  • – Altijd en overal toegang
  • – Speelbaar op ieder device
  • – Toegang tot het dashboard om voortgang in te kunnen zien
  • – Identificeer uitdagingen in je organisatie via een statistisch dashboard
  • – HTML5 format voor PC/MAC/Mobiel & Tablet
  • – SAAS Cloud met configurabele updates
  • – Mogelijkheid van hosting op de interne en externe Cloud
  • – In combinatie met LMS-tools in SCORM-format
  • – Mogelijkheid tot Active Directory/SSO-verbinding
  • – Compatible met verschillende browsers
  • – De mogelijkheid om de game te customizen met bedrijfsnaam en logo
  • – Beschikbaar in Nederlands, Engels en Frans. Andere talen op aanvraag

Onderwerpen in de game omvatten onder andere

  • Het beleid rondom GDPR
  • De functie van een Data Protection Officer
  • DPIA: Data Privacy Impact Assessment 
  • De rechten van data
  • Beleid over processen 
  • Consent
  • Datalekken

De cybersecurityafdeling van onepoint is iedere dag bezig met het up-to-date houden van de GDPR-challenge. Wanneer er een wijziging doorgevoerd wordt in het GDPR beleid óf wanneer er nieuwe dreigingen ontstaan, wordt dit aan de game toegevoegd en automatisch ge-update. Hierdoor zal de game een blijvende opfrisser blijven voor de medewerkers van jouw organisatie.