De voordelen van gamification in de retail

Contact

gamification retail
Gamification Retail

De voordelen van gamification in de retail

Het klantengedrag is in de loop der jaren drastisch veranderd door middel van online technologieën. De retail sector heeft zich hierop moeten aanpassen en gaat nog steeds door een complexe periode vanwege de verkoop via meerdere kanalen, hogere kosten en een toename in het gebruik van mobiele technologie. Innovatieve technologie biedt een mooie kans voor retailorganisaties om de business te optimaliseren en concurrentie voor te blijven.

De toekomst van retailers zit in het ‘anders denken’. Retailers doen er alles aan om aankopen voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken en een echte belevenis mee te geven tijdens een aankoop. Hierbij kan je denken aan mobiel betalen in winkels en supermarkten, maar ook aan digitaal brillen of schoenen passen in de etalage. Echter is het van groot belang om deze experience ook mee te geven in het leerproces van medewerkers.

Gamification is dé oplossing voor retailorganisaties om trainingen aan te bieden voor medewerkers. Hoe ga je als retailorganisatie bijvoorbeeld om met klantdata? Persoonsgegevens in de vorm van klantendata stromen tegenwoordig binnen via webshops, GPS-gegevens, Social Media, marketingtools en nog veel meer. Het verwerken van klantdata is een essentieel onderdeel geworden voor retail organisaties om een persoonlijke klantrelatie op te kunnen bouwen met de consument. Consumenten worden verleid met persoonlijke aanbiedingen, interessante producten die in het profiel van de consument passen en verleidelijke kortingen.

Klantdata vormt dus een groot strategisch voordeel voor de retailmarkt. Gamification biedt een interactieve leermethoden om de uitdaging voor bijvoorbeeld het verwerken van persoonsgegevens voor medewerkers aan te gaan. In dit artikel bespreken we de voordelen van gamification voor retailorganisaties.

Actieve leeromgeving
Er wordt steeds meer van medewerkers gevraagd.  Gamifciation biedt een live experience aan jouw medewerkers waardoor ze actief worden betrokken in het leerproces. Volgens velen onderzoekers dé manier om kennis effectief snel op te slaan en daadwerkelijk toegepast kan worden. Spelers bevinden zich in een soortgelijke omgeving waardoor zij in een realistische setting op een juiste manier kunnen handelen.

Overal en altijd beschikbaar
Onze serious games zijn browserbased games. Dat betekent dat de games vanaf iedere device beschikbaar zijn. Medewerkers kunnen op een moment wanneer het hen uit komt, vanaf iedere locatie, op mobiel, tablet of laptop de game spelen.

Meetbaar
De games bieden inzicht in de resultaten van medewerkers. Stuur je medewerkers een reminder of zie in één oogopslag welke afdeling moeite heeft met een bepaald onderwerp. Hierdoor kan er gericht en effectief aandacht besteed worden aan de onderwerpen die per afdeling nog niet voldoende beheerst worden.

Kostenefficiënt
Het bedrijfsleven gaat door voor retailondernemingen, medewerkers spelen de game op een moment waarbij het hen schikt. Daarnaast kan het spel oneindig vaak gespeeld worden en kunnen extra trainingen efficiënt worden toegewezen vanwege de meetbaarheid.

Multilingual
De games zijn standaard verkrijgbaar in 7 talen waaronder: Engels, Nederlands en Frans. Daarnaast is iedere taal een mogelijke extra optie.

Bewezen effectiviteit
Onze klanten zijn laaiend enthousiast over de games. Momenteel zijn er circa 70.000 gebruikers die de game met een 9 gemiddeld hebben beoordeeld. Daarnaast heeft 96% de game afgerond en beveelt 85% de game aan anderen aan.

Benieuwd naar de mogelijkheden?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw retailorganisatie? Onze experts komen graag langs voor een sessie en een kop koffie. Meer informatie over de mogelijkheden van gamification vind je hier.