GDPR gamification voor retailorganisaties: een actieve leermethode voor het in control zijn over uw klantdata.

Contact

GDPR retail data
In control over uw klantdata

GDPR gamification voor retailorganisaties: een actieve leermethode voor het in control zijn over uw klantdata.

Op 6 mei 2018 is de General Data Protection Regulation (GDPR), ook wel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingegaan. Deze verordening is de grootste verandering binnen de dataprivacy wetgeving van de afgelopen 20 jaar. Ook het gebruik van klantgegevens voor retailondernemingen is door deze wetswijziging veranderd.

Het klantgedrag is in de loop der jaren drastisch veranderd door middel van online technologieën. De retail sector heeft zich hierop moeten aanpassen en gaat nog steeds door een complexe periode vanwege de verkoop via meerdere kanalen, hogere kosten en een toename in het gebruik van mobiele technologie. Innovatieve technologie biedt een mooie kans voor retailorganisaties om de business te optimaliseren en concurrentie voor te blijven.

Gamification is dé oplossing voor retailorganisaties om trainingen aan te bieden voor medewerkers. Hoe ga je als retailorganisatie bijvoorbeeld om met klantdata? Persoonsgegevens in de vorm van klantdata stromen tegenwoordig binnen via webshops, GPS-gegevens, Social Media, marketingtools en nog veel meer. Het verwerken van klantdata is een essentieel onderdeel geworden voor retail organisaties om een persoonlijke klantrelatie op te kunnen bouwen met de consument. Consumenten worden verleid met persoonlijke aanbiedingen, interessante producten die in het profiel van de consument passen en verleidelijke kortingen.

Klantdata vormt dus een groot strategisch voordeel voor de retailmarkt. Retailorganisaties hebben het afgelopen jaar al veel stappen ondernomen om deze data veilig in beheer te houden. Echter wordt 65% van de datalekken veroorzaakt door menselijk handelen. Hierdoor is het van groot belang dat alle medewerkers, die toegang hebben tot deze persoonsgegevens, precies weten hoe zij moeten handelen in alle mogelijke scenario’s die daadwerkelijk kunnen voorkomen om datalekken te voorkomen.

Onepoint heeft in samenwerking met Trixir en Meridion de GDPR-challenge game uitgebracht. Deze game traint je personeel op een actieve wijze om op de hoogte te zijn van alle ‘ins en outs’ rondom GDPR. Specifiek gericht op retail leren alle medewerkers hoe zij op een veilige manier omgaan met persoonsgegevens van consumenten De oneindige features zorgen ervoor dat medewerkers deze game spelen op het moment dat het hun uit komt en wordt de game aangepast naar de omgeving waarin zij zich herkennen.

Serious games
Met serious games, ook wel gamification, houden we de aandacht van mensen vast en de staat van herinnering om leren te bevorderen. De medewerkers staan centraal en worden betrokken om effectief kennis op te slaan. Onze games zijn gericht op de emotionele drijfveren van de mens waardoor spelers op een actieve wijze leren en tot wel 90% meer onthouden dan traditionele manieren van leren. Deze games bevatten onder andere elementen, zoals: beloning, competitie, storytelling en verrassingselementen. Hierdoor worden spelers onderdeel van het spel en zullen zij gemotiveerd zijn om de training af te maken. Uit onderzoek is gebleken dat het percentage van afronding van de game met ruim 300% steeg in vergelijking met andere vormen van training.

GDPR gamification
Onze game, opgebouwd in verschillende levels, zorgt ervoor dat medewerkers actief betrokken zijn en weten welke stappen zij moeten ondernemen omtrent persoonsgegevens van consumenten. Medewerkers ervaren tijdens het spelen van de game een realistische werkplek en spelen met zelfgekozen avatars. Zij worden uitgedaagd om na te denken over de keuze die zij maken bij de GDPR-kwesties die tijdens de game worden behandeld. Welke persoonlijke data mag opgeslagen worden, hoe zit het met het uitwisselen van persoonsgegevens aan derde partijen, hoe wordt hier op de juiste wijze toestemming voor gevraagd én hoe zit het met de rechten van betrokkenen?

Spelers behalen punten en beloningen voor juist gekozen antwoorden en krijgen feedback over een goed of fout gekozen antwoord. Na het spelen van de game zijn je medewerkers 100% GDPR Proof. Alle onderwerpen komen aan bod en daarnaast wordt de game continu bijgewerkt en geüpdatet door onze experts.

Welke onderwerpen kan je verwachten?

  • GDPR Beleid
  • Data Protection Officer (DPO)
  • Data Privacy Impact Assessment (DPIA)
  • Rechten van data volgens GDPR
  • GDPR processen
  • Consent
  • Datalekken
Naar de game