Het einde van het begin…

Ontdek meer

Microsoft Inspire

Het einde van het begin…

Microsoft Inspire is de nieuwe naam van WPC (Worldwide Partner Conference). Microsoft Inspire is een week van informatie uitwisselen en netwerken met Microsoft en zijn (wereldwijde) partners. Partners werken samen met Microsoft (zowel corporate als local) en ontmoeten hier een diversiteit van partners op management niveau. Daarentegen geeft deze week ook de gelegenheid om meer te leren over veranderingen die Microsoft communiceert sinds het nieuwe jaar, dat een paar weken daarvoor geëindigd is.

Microsoft Inspire begon met enkele pre-Inspire sessies waarbij informatie gewisseld kon worden met de mensen van Microsoft. Dit geeft de mogelijkheid om de relatie te versterken, maar ook om ‘offline’ met elkaar te praten en meer te leren over wat de komende veranderingen zijn en hoe dit past binnen de huidige strategie van onepoint. Daarnaast werd er ook gepraat over andere veranderingen, waarbij gekeken werd om samen met Microsoft de business nog verder te laten groeien. Deze pre-Inspire sessies geven inzicht over wat er op de roadmap komt te staat en bieden mogelijkheid om te praten met mensen die nadenken over toekomstige roadmap functies (6 maanden en verder).

De eerste dag begon met de keynote van Ron Huddleston en Satya Nadella. Er werden enkele aankondigingen gedaan met betrekking tot Microsoft 365 en One Commercial Microsoft.

Microsoft 365 is een combinatie van drie producten (Windows 10, Office 365 en Enterprise Productivity Suite) en wordt geleverd in twee varianten:

  • Microsoft 365 Business
  • Microsoft 365 Enterprise

Dit moet mensen in staat stellen om:

  • Meer creativiteit te kunnen tonen
  • Productief te zijn door in een team te werken
  • Én daarnaast het hoogste veiligheidsniveau kunnen hanteren.

One Commercial Microsoft is de grootste verandering binnen Microsoft. Er werd een reorganisatie aangekondigd, maar de details werden niet op deze dag gedeeld. Er werd in ieder geval duidelijk aangegeven dat het erg belangrijk is om meer dan ooit, op meerdere levels, nauwer samen te werken met Microsoft.

Naast Microsoft 365 én One Commercial Microsoft werd aangekondigd dat de focus zou gaan liggen op de volgende sectoren:

  • Onderwijs
  • Financiële diensten
  • Overheid
  • Gezondheidszorg
  • Productie
  • Retail

Binnen deze zes sectoren zal Microsoft zich gaan richten op de volgende oplossingsgebieden:

  • Moderne werkplek
  • Zakelijke applicaties
  • Applicaties & infrastructuur
  • Data & Al

Het doel hiervan is om medewerkers te versterken, klanten te binden, activiteiten te optimaliseren en producten te transformeren. Volgens verschillende onderzoeksbureau’s blijkt de topprioriteit voor een CEO het in staat stellen van productievere medewerkers te zijn.

Dinsdag lag de focus op de partners die producten maakten op basis van de oplossing Data & Al. Demo’s, zoals Spehora, Analytics in gezondheid, industrie (zoeken en vinden met een drone) en een overheids gerelateerde demo toonden wat de mogelijkheden waren met de Microsoft technologie.

Woensdag werd Microsoft Inspire geopend door Brad Smith. Zijn keynote was fenomenaal! 17.000 mensen luisterden in totale stilte, terwijl hij sprak over hoe de wereld verandert en dat veiligheid en privacy hand in hand gaan. Brad Smith besprak de politieke situatie rondom veiligheid en privacy en de grote behoefte aan een nieuwe Conventie van Genève (een digitale Conventie), waarvoor hij een groot applaus ontving.

Gavriella Schuster benadrukte vervolgens dat mensen/partners tegenwoordig te veel in ‘WHAT’ denken en dat er behoefte is om meer in ‘WHY’ te denken. Eerst leek deze speech een week te vroeg te zijn, want het klonk als een interne briefing over wat er moet veranderen, maar tijdens haar keynote werd duidelijk dat verandering het beste luid en duidelijk aangekondigd dient te worden zonder enige aarzeling.

Volgens Gavriella dienen partners vier stappen te ondernemen:

  • De context van de klant begrijpen
  • Beschikken over technische vaardigheden (en/of een partner)
  • In beschikking zijn van een schaalbaar en flexibel dienstmodel
  • Innovatief zijn en ruimte hebben om te leren (wat nodig is, want Microsoft maakt snelle stappen)

Het kwam in wezen neer op: (digitale) transformatie is het kennen van de industrie en het vervolgens te ondersteunen met technologie.

Ook de commerciële modellen van Microsoft veranderen. Er zullen niet langer partnergeoriënteerde accountmanagers zijn, maar sectorgerichte teams die zich richten op:

  • Bouwen met (gericht op partner)
  • Go-to-market (gericht op de 4 oplossingsgebieden)
  • Verkoop met (gericht op industrie)

Donderdag startte de Nederlandse regionale sessie. Er zijn enkele interessante veranderingen binnen het Nederlandse Management Team en er is teruggekeken op een succesvol jaar.

Microsoft Inspire was een week met bijna 800 sessies in vier dagen, wat een overweldigende overdaad aan informatie was. Het was een fantastische week om te praten met mensen van Microsoft en goede en interessante gesprekken te voeren over business en de mogelijk interessante programma’s voor onepoint om mee te beginnen. Last but not least was het een week om te praten (zowel formeel als informeel)met senior leiders (wereldwijd) van bedrijven zoals Kickstart, IngramMicro en enkele lokale spelers die complementair zijn of concurreren met onepoint.

De belangrijkste take-aways waren:

  • One Commercial Microsoft: Focus op industrie in plaats van 1:1 richting partners.
  • De focus op de digitale transformatie.
  • Gebruik en after-sales van Cloud via Customer Success Managers.
  • Incentives voor CSP-partners.
  • Wijzigingen in het CSP-programma.
  • IP & ISV activering.
  • Innovatie is essentieel (AL & IVM).
  • Microsoft 365 (bundeling van producten).
  • Azure Stack (via HPE, Dell EMC en Lenovo).

Het originele artikel lezen? Klik hier