Hoe positioneren banken zich in de toekomst van het betalingsverkeer?

Contact

digitale betalingsprocessen

Hoe positioneren banken zich in de toekomst van het betalingsverkeer?

Tegenwoordig zijn er twee verdelingen in de wereld van het betalingsverkeer die binnenkort met elkaar in botsing zullen komen: die van de traditionele banken en die van de betalingsinstellingen onder leiding van Fintechs of nieuwkomers in de markt. Leader Payments bij onepoint, Corina, deelt haar visie. 

De opkomst van de financiële technologieën heeft de wereld van het betalingsverkeer sinds enkele jaren veranderd. Nieuwe manieren van betalen, een democratisering van het online betalen, veiligere methoden, aanpassingen, het aanmaken en beheren van rekeningen binnen handbereik enzovoorts. Al deze innovaties verschuiven nu de wereld van het betalingsverkeer naar een ‘open bank’. Met andere woorden; een systeem waarbij de toegang tot gegevens van derden en de interne processen van klanten via digitale kanalen of oplossingen verlopen. Veel betalingsprocessen worden nu beheerd door deze nieuwe spelers, die steeds meer concurreren met traditionele banken.

Strategie
Op lange termijn is het doel van deze betalingsinstellingen de plaats van de traditionele banken in te nemen en onafhankelijk te worden, zodat de klanten kunnen profiteren van een eenvoudiger en geavanceerder betalingssysteem dat is ontworpen om hun belangen te beschermen. Deze spelers zijn echter nog lang niet in staat om bancaire spelers te worden. Het is moeilijk om vergunningen te verkrijgen en niet alle Europese landen zijn het eens met deze openstelling van het bankwezen. Deze situatie dwingt de banken om te reageren, en zij beschikken over drie strategieën:

  • Deze eerste strategie zou zich richten op het investeren en uitkopen van de meest veelbelovende en invloedrijke Fintechs en/of Neo-Banken om zich te positioneren in deze markt van de toekomst: Natixis en CA-CP zijn daar goede voorbeelden van.
  • De tweede strategie zou zijn om deze nieuwe concurrentie te aanvaarden en zich te handhaven als een essentieel onderdeel van het bankieren van morgen als een middel om geld op te slaan en te beheren zonder ooit in direct contact met de klant te komen.
  • Het derde doel zou zijn om de betaalmarkt te verwerven door het “subsidiëren” van betalingen in een ad-hocstructuur, zodat het een essentieel onderdeel van de bank in de toekomst blijft.

In het laatste geval zou het interessant zijn om het toekomstige model van het betalingsplatform vast te stellen dat rekening houdt met nieuwe toepassingen en nieuwe markten en dat zich ook zou aanpassen aan de traditionele bankdiensten. Maar om te weten hoe het model van het platform van morgen eruit zou zien, is het noodzakelijk om de huidige werking, wet- en regelgeving met betrekking tot de oprichting en het beheer van een betaalplatform te begrijpen. Maar bovenal is het noodzakelijk om te analyseren hoe de betalingsoplossingen van de betalingsinstellingen in samenwerking met de traditionele banken werken, want het zijn deze oplossingen die het dichtst bij de modellen van morgen staan.

Functioneel betalingsplatform
Om een functioneel betalingsplatform te ontwikkelen waarbij de klant gebruik zou maken van traditionele bankinstellingen, is het van essentieel belang om de tools die door de betalingsinstellingen worden gebruikt, te integreren en te groeperen. Om dit te doen, moet de bank een basis opbouwen bestaande uit:

  • Een intern technologisch platform dat wordt ondersteund door externe B2B betaaloplossingen om een breed aantal betaalmethoden aan te bieden, zoals Instant Payment, Debit/creditcards en E-wallets,
  • Een API-laag om derden te verbinden,
  • Een infrastructuur en processen voor compliance; KYC (Know Your Customer) en KYB (Know Your Business),
  • Een Payment Institution License, om het betalingsaanbod rechtstreeks aan klanten te kunnen aanbieden,
  • Een CRM-klantenbestand verrijkt met de bestaande bankdistributie,

De aantrekkingskracht van dit platform zal bestaan uit het bieden van meer flexibiliteit, mogelijkheden, transparantie en eenvoud in het gebruik van betaalmethoden en bijbehorende diensten, terwijl het aantal tussenpersonen tussen de klant en het geld wordt verminderd. Dit model zou ook het voordeel hebben dat banken toegang krijgen tot de gegevens die door de veel rijkere en waardevollere betalingsstromen worden overgebracht.

Door deze elementen te integreren, kunnen de banken de betalingen aanpassen om de toekomstige grote nationale of Europese spelers te worden. Sommigen zijn bezig deze strategie over te nemen: CA-PS, Transactis, Natixis en Transactis zijn hier goede voorbeelden van.

Nu we weten welke kenmerken nodig zijn voor het indienen van betalingen, kunnen we ons richten op de details van de middelen die zouden moeten worden samengesteld om een uitgebreider platform te vormen dan het platform dat we zojuist hebben genoemd.

Dit platform zal bestaan uit verschillende applicaties en API’s, te beginnen met de basis, een basisbetalingsstructuur waartoe gebruikers toegang hebben en die gemakkelijk hun opties kunnen configureren. De gebruikers zullen ook rechtstreeks verbonden zijn met één enkele betalingsfunctie, voor het configureren en beheren van hun kaart, e-wallet, bestedingslimiet, betaalvaluta en diverse tools voor het analyseren van hun rekening en uitgaven. Het volledige betalingsaanbod van de bank zal gebaseerd zijn op nieuwe innovatieve betaaloplossingen, activaswaps, ethische financiering, GROENE certificeringen, geldovermakingen of valutawissel en betaling in lokale valuta. Met het nieuwe betaalplatform zullen de banken in staat zijn om klanten en stromen te blijven winnen en nieuwe Fintechs in hun activiteiten te integreren.

Conclusie
Tot slot zou de bank zich in de toekomstige wereld van het betalingsverkeer positioneren als een open en directe dienstverlening waarin de bank een belangrijke speler blijft. Hierdoor ontstaat bijna een universeel systeem voor klanten die via een eenvoudige toepassing kunnen beslissen hoe ze hun geld willen beheren, de bijbehorende ecosystemen willen kiezen en hun betalingen willen uitvoeren.