Hoe word je een Data Driven organisatie volgens FinTech organisaties?

Contact

data driven fintechs
Data Driven FinTechs

Hoe word je een Data Driven organisatie volgens FinTech organisaties?

Op 20 juni organiseerde weave haar maandelijkse evenement “Clearing the data” in het Parijse onepoint x weave kantoor (La Friche) dichtbij Saint Lazare.

Het opschonen van gegevens is een terugkerend fenomeen dat data/AI managers (en degenen die hun organisatie rond deze thema’s willen transformeren) de mogelijkheid biedt om elke twee maanden informatie uit te wisselen.

Het ‘Data Driven’ zijn blijft een belangrijke uitdaging voor grote en middelgrote bedrijven. Welke lessen kunnen er worden getrokken uit de ervaring van FinTechs, die van zichzelf datagericht zijn, en dus hun businessmodellen rondom FinTechs creëren? Deze discussie richt zich op drie hoofdonderwerpen:

  • Hoe kunnen we data-analyses gebruiken om relevante en gepersonaliseerde producten en diensten te leveren?
  • Hoe zet je data in het middelpunt van het bedrijf?
  • Hoe helpt data om concurrerend te blijven in een veranderende markt?

Tijdens het evenement namen twee ervaren sprekers uit twee verschillende FinTech organisaties deel aan de discussie:

  • Jérémie Rosselli, algemeen directeur Frankrijk van de N26, een nieuwe bank in Duitsland die zich richt op lopende rekeningen, leningen en creditcards;
  • Romain Bignon, CEO van Budget Insight, een bedrijf dat API’s levert voor het samenvoegen van persoonlijke en professionele bankrekeningen, financiële gegevens en facturen etc. waarbij de klanten voornamelijk software-uitgevers, banken, verzekeraars en accountants zijn.

Mobiele betaaltoepassingen: een gevaar voor de bank?
Als mobiele betaalapplicaties in de Verenigde Staten even populair zouden worden als in China, zouden banken naar schatting 43 miljard dollar aan jaarlijkse inkomsten verliezen.

Voor Romain Bignon is dit niet echt een gevaar voor zijn bedrijf. Budget Insight is een exploitant, dus zijn organisatie wordt niet beïnvloed door dit soort transformaties in de markt. Bovendien hebben deze betaalmethoden tijd nodig om te worden geïmplementeerd. Zelfs Google Pay of Apple Pay vertrouwen op traditionele netwerken (VISA, Mastercard) om te kunnen functioneren. Het idee van Budget Insight is om deze initiatieven te volgen en een van de partners te zijn.

“Wij denken dat deze toepassingen een positieve impact hebben op de consument. Er zijn waarschijnlijk minder tussenpersonen nodig en de gebruikerservaring is veel prettiger. Onze uitdaging is om al deze belangrijke ontwikkelingen te volgen zonder te verdwalen.” Aldus, Romain Bignon.

Ook Jérémie Rosselli vindt dit meer een probleem voor de traditionele banken dan voor de N26. Het belangrijkste punt is volgens hem de interactie met de klant. Momenteel biedt een traditionele bank gemak. Het wordt echter nogal negatief ervaren omdat een traditionele bank slechts enkele diensten verleent. De taak van de N26 is om een nieuwe schakel te vormen, om te kunnen innoveren en alle diensten te kunnen leveren die u thuis wilt blijven kunnen regelen.

Hoe kan ik Data Driven worden?
Er wordt vaak gezegd dat FinTechs geboren zijn als Data Driven organisaties, maar volgens Romain Bignon is het zinloos om Data Driven te zijn óm het Data Driven zijn. Het idee dat traditionele banken een team van datawetenschappers twee jaar lang op projecten zetten leidt vaak nergens naartoe. Het hele ecosysteem van het bedrijf moet deze cultuur hebben.

Bij de N26 “leeft” iedereen voor data! In elke fase van het werk, ook als het gaat om innovatieonderzoek, is er noodzakelijkerwijs een data gedreven component aanwezig. Volgens Jérémie staat niet data centraal, maar het aantal verschillende gegevens: je moet elke actie in alle stadia van de bedrijfsvoering kunnen kwantificeren.

“Momenteel is de hoeveelheid beschikbare dashboards fantastisch, met een paar klikken zie ik wat er aan de hand is.” Aldus, Jérémie Rosselli.

Je hebt geen leger aan datawetenschappers nodig om een Data Driven organisatie te zijn! Volgens de algemeen directeur Frankrijk van N26 weten de meeste medewerkers die het bedrijf in dienst neemt hoe ze met gegevens moeten omgaan. Zij worden niet gevraagd om complexe analyses uit te voeren. Het doel is dat iedereen zich kan richten op het verbeteren van zaken door slechts één of twee dashboards te raadplegen. De klantenservice, marketing, HR, enz. alle teams van de N26 weten hoe ze met gegevens moeten werken.

Jérémie Rosselli voegt toe: “Data gedreven zijn is een mentaliteit. Het hele bedrijf moet in staat zijn om de gegevens dagelijks te gebruiken. Het is een manier van werken en niet de oplossing voor een specifiek probleem.”