Onepoint en Crédit Agricole lanceren gezamenlijk het platform ‘CoPass’

Contact

COPASS

Onepoint en Crédit Agricole lanceren gezamenlijk het platform ‘CoPass’

Crédit Agricole en onepoint lanceren samen het digitale platform COPASS om medewerkers te beschermen tegen Covid-19 en een veilige terugkeer naar het bedrijf te realiseren.

Crédit Agricole heeft via haar investeringsfonds voor innovatie FIRECA, en onepoint, een toonaangevend bedrijf op het gebied van digitale transformatie, een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van het digitale platform COPASS. COPASS biedt eenvoudige en op maat gemaakte oplossingen voor alle bedrijven om te zorgen voor een vernieuwde arbeidsorganisatie die de gezondheid en veiligheid verbetert.

Op basis van een vertrouwensband tussen een bedrijf, haar medewerkers en haar vakbonden wijst COPASS elke medewerker een arbeidsprotocol op maat toe op basis van een beoordeling van zijn of haar kwetsbaarheid voor Covid-19.

De mate van kwetsbaarheid voor Covid-19 van elke medewerker wordt beoordeeld aan de hand van een individuele gezondheidsvragenlijst die is opgesteld in nauwe samenwerking met de volksgezondheidsinstanties, volgens de aanbevelingen van de Franse Commissie voor Informatietechnologie en Vrijheden (CNIL) en met strikte inachtneming van de geldende wetgeving inzake de vertrouwelijkheid van patiënten.

Het resultaat van de vragenlijst zal een QR-code bevatten waarvan de kleur bepalend is voor het werkprotocol: blijven werken vanuit huis, terugkeren naar het kantoor op alternatieve werkuren, terugkeren naar het kantoor en werken binnen een kleiner team, een screeningtest laten uitvoeren, etc. Meerdere mogelijkheden, die overeenkomen met de werkelijke omstandigheden in elke bedrijfstak, worden gedefinieerd door de bedrijven die ervoor kiezen om dit platform in te zetten voor hun medewerkers.

De beoordeling van de kwetsbaarheid van een medewerker kan veranderen vanwege de huidige situatie en gezondheid én door de officiële aanbevelingen van het Franse Ministerie van Volksgezondheid. Nieuwe informatie over het virus, zoals de immuniteitscriteria en het risico op terugval, zal continu worden bijgewerkt zodat het platform up-to-date is.

COPASS is op geen enkele manier een digitale volg- of opsporingsoplossing. De enige bron van gegevens zijn de medewerkers zelf. De vragenlijst zal alleen worden doorgestuurd naar professionals in de gezondheidszorg.

Volgens Serge Madeleine, Hoofd IT en Digitale Transformatie van Crédit Agricole, “zal COPASS een waardevolle troef zijn voor het economisch herstel. Het stelt bedrijven in staat om de werkorganisatie te beheren op een manier die rekening houdt met de individuele omstandigheden van haar medewerkers om hun gezondheid en veiligheid te verbeteren.”

DAVID LAYANI, OPRICHTER EN VOORZITTER VAN ONEPOINT WIJST EROP DAT

“COPASS heeft tot doel de nieuwe gezondheidsrisico’s van Covid-19 te beperken door elke medewerker hetzelfde instrument, dezelfde mate van veiligheid en dezelfde bewegingsvrijheid te bieden. Dit is onze raison d’être: de technologie ten dienste stellen van de mens.”